14 tips till bättre självförtroende

1. Sträck på dig
Gå inte och sjunk ihop. Försök att alltid tänka på att vara så lång som möjligt.

2. Kunskap ger bättre självförtroende

Att vara påläst och kunna en sak riktigt bra är ett strålande sätt att få ökat självförtroende. Du kan göra detta genom att t.ex. läsa böcker.

3. Gör något du har skjutit på en längre tid
Vad har du på din ”att göra-lista” som stått där länge? Gör det direkt, ja nu!

4. Agera "Som-om"
Agera som om du redan har vanan och det beteende som du önskar. Om du var självsäker och hade självförtroende, hur skulle du känna dig då? Vad skulle du göra? Hur skulle du gå och tala? Vad skulle du kunna tänka och hur skulle ditt prat med dig själv låta?

5. Fräscha till dig och klä upp dig

6. Ändra en liten ovana
T.ex. sluta röka, skriva ner saker så du kommer ihåg dom

7. Fokusera på lösningar
"Varför är jag så himla trött hela tiden?" - Pröva att gå och lägga dig lite tidigare.
"Jag ligger nästan på gränsen till IG i engelska" - Ta tag i det och träna på egen hand.

8. Döda dina negativa tankar
Försök att skaka av dig alla negativa tankar och omvandla dom till positiva i stället!
T.ex. Jag missade straffen på matchen och nu hatar alla mig.

Nu vet jag vad jag behöver träna på. Tur att det inte var final i EM.


9. Var medveten om rädslan men gör det ändå
Du är höjdrädd och ska upp i Eifeltornet. Åk upp dit och tänk att "Det här klarar jag"

10. Förbered dig
Det är svårt att ha självförtroende inför en uppgift om du inte tror att du kommer göra bra ifrån dig. Ta bort den känslan genom att förbereda dig så mycket som möjligt. Läs på och träna, om och om igen.

11. Tala långsamt
En person som talar långsamt visar upp ett självförtroende. En person som känner att han eller hon inte är värd att lyssna på kommer att tala snabbt, eftersom denne inte vill att andra väntar på något som inte är värd att lyssna på.

12. Sätt ett litet mål och uppnå det
Folk gör ofta misstaget att sikta för högt och sedan när de misslyckas är det som världens undergång. 

13. Bli en person som gör det du säger du ska göra
Fullfölj dina planer även om det kanske ibland känns meningslöst!

14. Motionera
Rör på dig! Sitt inte inne vid datorn och tv:n o häcka!

Självförtroende är inget man kan träna upp över en dag!
Det tar tid, men jobba med de här punkterna så lovar jag att de ger resultat! :)

Källa: http://www.foretagande.se/Personlig-utveckling/14-kraftfulla-steg-till-battre-sjalvfortroende.html
2012-04-04 @ 18:40:00 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Amanda

Awesome hörru. Länkbyte? Vill ha dig i min meny..

2012-04-04 @ 19:28:04
URL: http://emandis.blogg.se/
Postat av: Sometimes I wish I could save you

Bra tips!!

2012-04-04 @ 19:28:33
URL: http://emjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0